Opas minisite block

Viestintävälineet

Viestintävälineet

Viestinnän välineeksi käy miltei mikä tahansa – pääasia on, että tieto tavoittaa oikean kohderyhmän! Perinteinen uutiskirje tai jäsenlehti sopii iäkkäämmille jäsenille, kun taas nuoremmat tutustuvat asioihin mieluummin kotisivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Myös rikas-köyhä media jaottelu voi auttaa välineen valinnassa. Rikas media vaatii resursseja, mutta viesti koetaan tärkeämmäksi ja se tavoittaa lukijan todennäköisemmin, esimerkiksi sähköposti luokitellaan usein köyhän media pariin ja puhelu taas rikkaan. Henkilökohtaiseksi laadittu ja ajantasainen sähköpostiviestikin on rikkaampi kuin monistetuksi ja ajattomaksi koettu jakelulista.

Viestinnän välineitä ovat esimerkiksi:

  • sähköposti (eri jakelulistat) ja kirjeposti
  • verkkosivut
  • sosiaalinen media: mm. blogit, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, WhatsApp, LinkedIn
  • liiton lehti
  • tapahtumat: jäsenillat, infotilaisuudet, virkistystapahtumat ja tempaukset ”toreilla”
  • luottamusmiesten ja hallituksen jäsenten henkilökohtaiset kontaktit
  • tekstiviestit
  • työpaikan lehti, intranet, info-tv, kahvitilat, ilmoitustaulut, jopa henkilöstökokoukset 
  • paikallislehti

Tiedotusvastaavan kannattaa selvittää kunkin työpaikan yhteyshenkilön avulla, onko työpaikan viestintävälineiden käyttö sallittua. Kysy - tai pyydä yhteyshenkilöä kysymään - työpaikan tiedottajalta, saako välineitä käyttää. Jos haluat käyttää henkilöstökokouksia tiedottamiseen, varmista esimieheltä, sopiiko se.

Myös viestinnän materiaaleja on myös monenlaisia, vain mielikuvitus ja käytettävissä olevat varat ovat rajana. Materiaaleja jaetaan eri kanavia hyödyntäen. Materiaaleja ovat esimerkiksi:

  • tiedotteet (tiedotteen kirjoittaminen = linkki Markkinointiin kohtaan tiedote)
  • uutiskirje/jäsentiedote ja lehti
  • kutsut ja tapahtumailmoitukset, mainosbannerit sosiaalisessa mediassa
  • esitteet
  • videot, kuvat, kuvakoosteet
  • muu jakomateriaali, esim. pinssit, kynät, kirjanmerkit, kortit

Etenkin jaettavia materiaaleja miettiessäsi kannattaa kiinnittää huomiota tuotteen ympäristöystävällisyyteen ja kestävyyteen: jäsentä ilahduttaa kestävä hyödyke ja turha härpäke voi jopa ärsyttää.