Opas minisite block

Tehtävät ja rooli

Tehtävät ja rooli

Yhdistyksen taloudenhoitajan nimittää hallitus. Taloudenhoitaja koordinoi käytännön talousasiat:

  • hoitaa maksut, kirjanpidon ja käteiskassan käytön
  • laatii luonnokset tilinpäätökseksi ja taloussuunnitelmaksi
  • seuraa yhdistyksen varojen käyttöä ja raportoi niistä hallitukselle
  • valvoo jäsenmaksujen kertymää
  • hoitaa mahdolliset tilitykset liitolle

Taloudenhoitajana sinun tulee tuntea kirjanpitoa ja tositteita sen verran, että tiedät, mikä tosite kuuluu ja mikä ei kuulu yhdistyksen kirjanpitoon.  Pyydä edeltäjääsi perehdyttämään sinut siihen, kuinka erilaiset avustukset ja rahoitusmuodot käsitellään kirjanpidossa.

Taloudenhoitajan tehtäviä ohjataan joskus yhdistyksen taloussäännöllä, mutta jos sellainen puuttuu, taloudenhoitajan kannattaa vaatia hallitukselta selkeitä taloudenhoitoon liittyviä ohjeita ja päätöksiä. Taloudenhoitaja ei tee talouspäätöksiä, vaan ne tekee hallitus.

Yhdistyksen kannattaa varmistaa kehittymisesi taloudenhoitajana. Ehdota yhdistyksellesi, että se maksaa osallistumisesi taloudenhoitajakurssille.

Taloudenhoitajan tehtävän määrittelemiseksi voit vastata seuraaviin kysymyksiin.

  • Miksi olen ryhtynyt taloudenhoitajaksi?
  • Tunnenko taloudenhoitajan tehtävät, oikeudet ja velvollisuudet?
  • Tunnenko toimintaympäristön ja hallituksen jäsenet?
  • Mitä vahvuuksiani voin hyödyntää taloudenhoitajana?
  • Mitä osaamista minulla on ja mitä minulta puuttuu?
  • Mitä odotan ammattiyhdistykseltäni ja ammattiliitoltani?