Lähikoulutuksen siirtäminen verkkoon

07.05.2020
Lähikoulutuksen siirtäminen verkkoon on yksinkertaista, jos koulutus koostuu pelkistä luennoista. Jos tavoitteena on tehdä koulutus, jossa osallistujia aktivoidaan enemmän, vaatii koulutuksen toteutus paljon tarkempaa suunnittelua.

Lähikoulutus, jossa on pelkästään luentoja, on helppo siirtää sellaisenaan verkkoon ja pyytää luennoitsijoita kouluttamaan omat osuutensa. Osallistujat voivat kuuntelemisen lisäksi yksinkertaisimmillaan kysyä ja kommentoida chatissa.

Vaikka osallistava verkkokoulutus vaatii tarkkaa suunnittelua, on se suunnittelun pohjalta helppo toteuttaa. Koulutuksessa voivat vaihdella luennot, keskustelut ja kommenttipuheenvuorot chatissa tai äänellä, pikakyselyt sekä pienryhmätyöskentely erilaisia tehtäviä tehden. Käsiteltävien aiheiden pohjaksi voidaan osallistujille myös lähettää ennakkoon kysely tai tehtävä.

Tukea verkkokoulutuksen toteutukseen

Jos tarvitset apua verkkokoulutuksen toteuttamiseen, kysy meiltä TJS Opintokeskuksesta. Toteutamme tällä hetkellä koulutukset Adobe Connect tai Teams -sovelluksella. Ennakkokyselyjä koulutusta varten voimme tehdä Surveypal -ohjelmalla tai teetättää ennakkotehtäviä verkossa olevilla alustoilla. Ennakkokyselyistä tai -tehtävistä työstämme yhteenvedot koulutusta varten.

Kouluttajana voi olla järjestön oma kouluttaja tai TJS Opintokeskuksen asiantuntija. Meiltä saat tarvittaessa koulutuksen ajaksi myös it-tukihenkilön, joka auttaa käytännön toteutuksessa ja pienryhmätyötilojen organisoinnissa.

Mistä aiheesta ja kenelle verkkoon?

Koulutusten aiheet ja kohderyhmät voivat tietenkin vaihdella, sinä tilaajana päätät. Korona-epidemian aikana aiheita voivat olla esimerkiksi, miten henkilöstön edustajat tai liitto tukee jäseniä tämän kriisin keskellä, vertaistapaamiset henkilöstön edustajille tai miten pääsemme tästä tilanteesta eteenpäin.

Kysy lisää

Kerro tarpeesi tai pohdi asiaa kanssamme ja pyydä tarjous. Ota yhteyttä opintojohtaja Merja Hanhelaan, puh.050 469 6065 tai merja.hanhela@tjs-opintokeskus.fi

************************************

Kokemuksia Työyhteisöjen tukeminen kriisissä -verkkokoulutuksesta

Tehy ry järjesti Työyhteisöjen tukeminen kriisissä -verkkokoulutuksen TJS Opintokeskuksen asiantuntijoiden avulla. Päivi Lohi-Aalto oli kouluttaja ja Matti Järvinen teknisenä tukena. Koulutus toteutettiin Adobe Connect -alustalla. Tavoitteena oli löytää välineitä, joilla Tehyn toimijat ja tehyläiset esimiehet voivat tukea henkilöstöä ja esimiehiä kriisitilanteissa. Siihen osallistui esimiehiä, henkilöstön edustajia ja ammattiosastojen aktiivitoimijoita.

Järjestöasiantuntija Marko Pitkänen, Tehy ry antaa palautetta:

Tilaisuus oli kokonaisuutena erinomainen, Matin läsnäolo päivässä oli itselleni positiivinen yllätys ja erittäin tärkeä – näin saimme kaikki härpäkkeet ja mikrofonit toimimaan koko koulutuksen ajan. Teidän tekemänne välikysymykset ryhmätöineen elävöittivät luentoja ja toivat osallisuuden osallistujille konkreettiseksi.

Eilisestä koulutuspäivästä jäi itselleni erittäin hyvä mieli ja sain virtaa suunnitella näitä päiviä myös tulevaisuuteen. Päivä vei hienosti ajatukseni myös pois tämän hetkisistä epidemian aiheuttamista muutoksista.

HYVÄ ja TÄRKEÄ päivä, KIITOS Päivi ja Matti!

*************************************

Palautetta Henkilöstön edustaja etätyötä tekevän tukena -verkkokoulutuksesta

TJS Opintokeskus toteutti koulutuksen Tradenomeille. Liiton erityisasiantuntija Joonas Kopra toteaa tyytyväisenä näin: 

Koulutus oli oikein mainio. Siinä tuli hyvin laajasti asiaa ja sai osallistujat varmasti miettimään hieman syvemmin ja laajemmin etätyötä ja sen vaikutuksia. Uskon, että tämä myös poikii mahdollisesti uusia käytäntöjä tai ainakin keskustelua työpaikoilla lähitulevaisuudessa. Itselleni nämä koulutukset ovat myös arvokkaita, kun voi olla henkilöstön edustajien kanssa kuuntelemassa koulutusta sen sijaan, että kouluttaisi aina itse. Osallistujana olemalla saa hieman eri näkökulmasta pohdittua ja seurattua samalla, että millä tasolla eri paikoissa tietämys sekä käytännöt ovat ja mitkä ovat mahdolliset kipupisteet. Oman työpöydän takana helposti ajattelee asioita hieman liian itsestäänselvyytenä vaikka todellisuudessa työelämässä ollaan aivan eri tilanteessa ainakin osassa työpaikoista.
 

TJS Opintokeskus on Akavan ja STTK:n koulutus- ja kehittämisorganisaatio.

TJS Opintokeskusta ylläpitää Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto ry, jonka jäseniä ovat Akava ja STTK.