Häiritsevä palaute verkkokoulutuksessa tai verkkokokouksessa

15.06.2020
Olemme koostaneet toimintamallin, jonka mukaan itse toimimme, jos verkkokoulutuksessa tai -kokouksessa joku häiritsee niin, että koko tilaisuus uhkaa mennä pieleen.

Monenlainen toiminta voi olla häiritsevää ja eri ihmiset kokevat erilaiset asiat häiritsevinä. Verkkokokouksissa ja verkkokoulutuksissa häirintää voi olla esimerkiksi:

  1. Jatkuva tai liian pitkäkestoinen ja liian usein toistuva puhe.
  2. Kouluttajan, puheenjohtajan tai muiden osallistujien ominaisuuksien tai osaamisen mollaaminen.
  3. Kouluttajan, puheenjohtajan tai muiden osallistujien esittämän asian kiistäminen tai korjaaminen siten, että puhuja saadaan vaikuttamaan toistaitoiselta.
  4. Kameran, mikin tai chatin käyttö epäasiallisiin (ihmisarvoa loukkaaviin, seksististiin, rasistisiin, ympäristötuhoa edistäviin) viesteihin.
  5. Kieltäytyminen pienryhmätoiminnasta ilman asianmukaisia perusteluja.
  6. Puhuja puhuu asiasta, josta ei ollut tarkoitus.
  7. Puhuja käyttää aikaa oman toimintansa mainostamiseen tai muutoin keskittyy vain esittelemään itseään.
  8. Arkaluontoisen tiedon tai kuvamateriaalin levittäminen kokouksen tai koulutuksen kanavia käyttäen.
  9. Jatkuva keskeyttäminen tai chatin täyttäminen siten, että osallistujien tasa-arvoinen kohtaaminen käy mahdottomaksi.

Tärkeää on huomata, että jonkun kokemus häirinnästä ei välttämättä ole kaikkien kokemus. Siksi häirintä varmistetaan seuraavan menettelytavan mukaisesti.

Kun osallistuja häiriköi, TJS Opintokeskuksen verkkoalustoilla – niin opintokeskuksen itse järjestämissä kuin tilauksesta toteutettavissakin – toimitaan seuraavalla tavalla.

  1. Kouluttaja tai puheenjohtaja varmistaa isännältä yhteisesti sovitulla tavalla, että hänen havaitsemansa häirintä on todellista. Varmistus voi tapahtua myös toisinpäin eli isäntä varmistaa kouluttajalta tai puheenjohtajalta.
  2. Tämän jälkeen kouluttaja tai puheenjohtaja, pyytää häiritsevää henkilöä lopettamaan häiritsevän käytöksensä. Tarvittaessa isäntä antaa tukea kouluttajalle tai puheenjohtajalle. Jos häiriköijä lopettaa, asia jää tähän.
  3. Jos häiritsevästi käyttäytyvä jatkaa häirintää, lopettamista pyytänyt kouluttaja tai puheenjohtaja toteaa, että koska häirintä jatkuu, hänen on valitettavasti poistettava tämä häiritsevästi käyttäytyvä kokouksesta tai koulutuksesta. Isäntä lupaa toimittaa hänelle nauhoituksen tilaisuudesta jälkikäteen.
  4. Isäntä poistaa häirikön kokouksesta/koulutuksesta ja tilaisuus jatkuu suunnitellulla tavalla.
  5. Mikäli asiasta tulee jälkipuintia, opintojohtaja (yhdessä tilaajan edustajan kanssa) vastaa.

TJS Opintokeskus on Akavan ja STTK:n koulutus- ja kehittämisorganisaatio.

TJS Opintokeskusta ylläpitää Toimihenkilöjärjestöjen Sivistysliitto ry, jonka jäseniä ovat Akava ja STTK.